Dag 32 – Faktaruta (30 december)

Här hade jag tänkt dra en massa roliga historiska fakta, men alla mina sånna böcker är hemma i Lkpg och där befinner ju inte jag mig.. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den. Det får bli en liten faktaruta.


En av de tidiga kinesiska kejsarna ville absolut vara den första och anordnade därför ett bokbål med alla skrifter som över huvud taget nämnde någon av de tidigare. Han ville dessutom leva för evigt denna gubbe och hur gör man det?

Jo, man äter såklart kvicksilver. Problemet vid tidpunkten var att kvicksilvret inte togs upp av kroppen utan åkte rakt igenom så att säga. Därför satte han sina lärda män på att göra så att kroppen skulle ta upp det och göra honom odödlig.


Smart karl det där.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback