Dag 15 – Mina drömmar (13 december)

Sen jag var liten har jag haft som dröm/mål att bli lärare. Jag vet inte varför, men det har alltid känts som om det är det jag ska göra. Lite har det nog att göra med att båda mina föräldrar är det men jag har ändå (nästan helt) valt min egen väg att gå. Mamma är förskollärare och pappa gymnasielärare i svenska och engelska. Jag har valt att följa i pappas fotspår mest och utbilda mig till gymnasielärare, men i historia och religion istället. De två ämnen som ingen verkar tycka om. Ändå vill många bli lärare i det. Underligt det där...

Annars har jag haft en dröm ganska länge att starta en egen affär. Och där kommer kursen jag läser nu - företagsekonomi - in. Vad det ska vara för affär ändras lite nu och då så där är jag inte helt hundra än. Men det kommer väl. Jag tänker ta min examen först så jag har något att falla tillbaka på.

När jag var riktigt liten ville jag bli artist. Sedan skådespelerska. Jag skulle inte tacka nej till det nu heller, men det är inte direkt en prioritet jag har.

Ska vi se till mitt riktigt stora mål/min största dröm är det att skaffa familj. Det har alltid varit något jag velat. Från början skulle jag bli prinsessa och vi skulle få 11 barn.. Som ett fotbollslag.. Undrar varför, eftersom jag aldrig gillat fotboll, men så var det. Ändå har jag tackat nej till familj två gånger redan. Ganska skrämmande mål i nya relationer dock, men jag har alltid hållt mig ärlig både för min och deras skull. Dumt att slänga bort en herrans massa år på någon som inte vill samma sak som du (att det blev så i alla fall på grund utav inte så ärligt tillbaka är en annan sak. Jag var i alla fall ärlig).

Under åren var det säkert ett par andra drömmar som försvunnit. Ett tag tänkte jag till exempel bli advokat. Men det här är de som hållt i sig och stannat kvar. Jag anser att drömmar är otroligt viktiga och det är synd om dem som inte har några. Det är också skönt att alltid ha vetat vad jag vill bli, så många jag känner hade ingen aning och kanske inte har det nu heller. Däremot har det också varit skrämmande, eftersom jag inte haft någon riktig back upplan ifall jag inte passar som lärare.

Vad ville du bli när du var liten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback