Dag 04 – Här växte jag upp (2 december)

Det här, mina damer och herrar, är ingången (åtminstone om man kommer från just det hållet, Östersundshållet) till Strömsund. Det här är platsen där alla vet allt om alla, speciellt sådant som inte stämmer och där alla verkar få barn just nu. Det här är anledningen till varför jag inte valde att flytta till Umeå som i stort sett alla andra gjorde .

Strömsund är jättefint, en liten stund i taget. Ibland har jag hemlängtan och vill bara gå runt där allt känns igen, där alla känner igen en och sådär ni vet. Det brukar dock gå över eftersom nästan alla jag känner har flyttat därifrån. Endast en person som jag umgås och pratar mycket mer finns kvar och honom kan jag ju inte trakassera hela tiden när jag är hemma heller.

Istället kan vi då säga såhär:

  • Det är i Strömsund, med omnejd (i alla fall inom Strömsunds kommun) som Beppe Wolgers film Dunderklumpen spelades in.
  • På Öhn (1 mil utanför) finns Beppe Wolgers museum med bland annat dockorna från Beppes Godnattstund. Det är också här som filmen Dunderklumpen har sin början.
  • För alla (i alla fall nästan) kallas Strömsund för Flata. Hur uttalet är kan jag inte förklara, men det hörs i alla fall skillnad på hur ni tänker det i huvudet.;P
  • Varje sommar går Dundermarknaden av stapeln här. 3 dagar med artister, knallemarknad, karuseller and so on..
Nu kommer jag inte på något mer.. Så ni får istället nöja er med att bli lite smått bildbombade på olika ställen hemma, eller i Strömsunds kommun, som jag tycker mycket om.

Hälsingsåfallet

Att fiska vid Sporrsjönäs (tror jag)

Pimpling på Bjurtjärn

Jätten Jorm (från filmen Dunderklumpen) på Ströms Hembygdsgård

Världens bästa stuga

Och till sist bara för att - Jämtlandsflaggan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback