Dag 27 – Min favoritplats (25 december)

Jag tror inte att någon har kunnat missa att jag tycker otroligt mycket om Uppsala. Min absoluta favoritplats där är Kungshögarna i gamla Uppsala. Det är platsen som Adam av Bremen skrev skulle ha ett tempel av guld (som dock inte hittats) där Yggdrasil ska ha stått (enligt samma person) och där Tor, Oden och Frej ska ha sina gravar.

Jag har alltid känt frid när jag gått där och kan strosa omkring där hur länge som helst. Vi var där på vårblot ett år jag och Kasper, och det var väldigt speciellt. Här stod också den första domkyrkan i Uppsala, eller Aros och när den brann ner och den nuvarande domkyrkan byggdes inne i det som blev Uppsala, blev den delen som inte brann upp kvar som Gamla Uppsala kyrka. I den kyrkan fick jag en gång ett bibelord "omvänd er, himmelriket är nära" som Kasper hade otroligt roligt åt eftersom jag inte är kristen.

Hit har jag också tagit Martin, för att visa honom hur mycket jag älskar platsen. Han sa att det syntes väldigt väl och att jag fick ett helt annat lugn än vad han någonsin sett mig ha förr eller efter, en harmoni som jag inte känt någon annanstans.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback