Sommarsemester - Washington D.C dag 2 del 2

Ja bildbomben fortsätter helt enkelt. Nästa monument på tur var Franklin D Roosevelt Memorial. Det var ett stort monument som egentligen gick helt emot hans önskan. Han hade sagt innan sin död att om det skulle komma något monument fick det inte vara större än hans skrivbord. Dessutom hade han aldrig visat sig på bild i rullstol, trots att han var rullstolsbunden efter sjukdomen polio och hans staty är rullstolsbunden. Hela stället var fullt med citat han sagt och massa andra saker från hans presidentperioder. Här fanns även hans fru, Eleanor Roosevelt som staty för det arbete hon gjort. Hon var en ny sorts presidentfru och var mycket mer offentlig och hands-on än de tidigare varit. Ni hör ju hur bra det var att ha med sig en egen guide runt i det här.
Sen kom vi till Jefferson Memorial. Det är svårt att greppa hur många och hur stora monumenten var utan att ha varit där. Jag lovar att vi gick hur mycket som helst, trots att allt låg i den del av Washington D.C som kallas för "The Mall".
 
Där längst till höger kan man se vår guide Scott.
Här kan man se på kartan hur the Mall ser ut. Med tanke på storleken på monumenten så är det inte en liten park och vi hade "bara" tagit den vänstra sidan av den, från Washington Monument och runt där till vänster.
 
Det var dödsvarmt. Jag tål inte värme särskilt bra så jag var överlycklig över att få gå in på ett museum istället. Vi valde att ta National Museum of American History . Det låg närmast och så kunde Scott få förklara vissa saker för oss.
De här känner säkert ett par igen, rubinskorna som Dorothy (Judy Garland) hade på sig i The wizard of Oz.
Kermit
Muhammad Alis boxningshandskar.
Harry Potters kläder.
När vi kom hem visade det sig att vi hade fått snygga brännor både Henrik och jag, även fast hans är lite mindre röd än min. Jag brände mig inte, utan blir röd, och sen går det i stort sett tillbaka till samma vita nyans igen.
På kvällen bjöd Scotts man Kevin oss på middag, hemlagad Paella och Sangria och sen halvdog vi allihop framför TVn.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback