Sommarsemester - Washington D.C dag 3 del 1

Sista dagen i Washington D.C. Här går det undan minsann. Scott jobbade under dagen så Kevin skjutsade oss till stationen och sa hejdå. Scott hämtade upp oss. Lägligt nog jobbar han på stationen så vi fick lämna väskorna på hans kontor och kunde sen ta en liten sightseeingtur (på ungefär en halvdag) för oss själva. Vi valde att ta den andra halvan av The Mall och museum. Tur att man är tillsammans med någon som också gillar sånt där.
 
Direkt utanför Union station finns en staty över Christopher Columbus av nån anledning, och en replika av the liberty bell (tror jag)
Sen var det bara att börja knata på igen. Vi fick med oss en karta. Det är skönt att de flesta runt mig inser vilket otroligt dåligt lokalsinne jag har och inte litar på att jag hittar själv.
Först ut var the Capitol. Inget i Washington D.C får vara högre än detta hus. För 10 år sen satt jag, mamma, min bror och Scott i parken bakom och firade 4 juli tillsammans med en halv miljon amerikaner. Det var kul att se det igen såhär. 
I den botaniska trädgården fanns det något som hette nått med Likblomma och som skulle slå ut när som helst och lukta apa så vi gick dit. Det tyckte nämligen alla på Scotts facebook att vi skulle göra. Vem vill göra massorna besvikna? Inte vi. Blomman däremot, hade inte slagit ut, men jag var ganska nöjd med att det inte luktade apa.
En inte så liten blomma heller.
Air and Space museum härnäst då. Jag blev glatt överraskad. Trodde det här skulle vara ett skittråkigt museum faktiskt men även jag tyckte om det.
Det här, till exempel är det allra första flygande flyplanet i original om man bortser från tyget. Det här är alltså det flygplan som bröderna Wright flög med.
Det här är Charles Lindberghs plan
Och ett sånt här flög Amelia Earhart.
Sen kom vi till det som ändå var lätt ballast av alltihop; månlandaren från 1969 - i original (om man bortser från astrounaterna då).
 
Vi åt lunch på Mcdonalds inne på museumet med pizza som förrätt. Konstigt det där. Domino's kanske det hette? Hopslaget var de två där inne iaf.
Det här tycker Henrik är en jätterolig bild. Man kunde se hur varm man var och, jajo.. jag kanske var lite väl varm där solen hade lyst.
Sist men inte minst tog vi oss in i presentshopen på museumet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback