"Vilken tur att du har honom som hjälper dig i hushållet"

Medan jag bodde hemma under ett halvår för att jobba stod mamma och jag i köket och lagade mat samtidigt som min mormor satt vid bordet. Vi diskuterade många saker, det är så vi fungerar i vår familj. Bland annat Melodikrysset, vilket borde ha gjort att det här var en lördag. Oväsentligt i sammanhanget men ändock.
 
Mormor (92) frågade om jag löser melodikrysset själv när jag är hemma i Linköping och jag svarade att jag och min sambo brukar göra det ihop eftersom det är ett trevligt sätt att börja lördagarna och eftersom vi båda tycker om musik och har ett stort intresse ihop där.
 
Hur som helst så fortsatte diskussionerna och de kom att handla om hushållning, eftersom vi stod och lagade mat. Mormor frågade hur det såg ut hemma hos oss. Hon vet om att jag verkligen avskyr allt som har med hushållning att göra så jag sa att min sambo är den som lagar mest mat och att han tycker att det är kul. I övrigt delar vi nog på det mesta och tvättar gör vi ihop om inte den andra verkligen måste göra något annat.
 
"Vilken tur att du har honom som hjälper dig i hushållet", svarade hon.
 
Mitt svar på det? "Vadå hjälper mig i hushållet? Han hjälper inte mig, och jag hjälper inte honom... Vi. Hjälps. Åt. Vi bor där båda två och har alltså samma ansvar, ingen mer än någon annan."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback