Glukosbelastning

Idag har jag inte varit direkt överdrivet pepp. På grund utav min övervikt när jag blev gravid valdes det att jag skulle göra en så kallad glukosbelastning för att undersöka om jag har graviddiabetes. Detta innebär att man måste vara fastande från 22.00 kvällen innan och bara en sådan sak gör ju att man är törstigare än man någonsin varit precis 22.01.
 
Sedan upp på morgonen, inte äta något (vilket kändes okej för jag hatar ändå att äta frukost), åka till mottagningen, ta blodsockerprov genom att bli stucken i fingret... Alltså, jag är tatuerad men det här med nålar är inte min grej. Tatuering är en helt annan sak än blodprov och jag tycker att det allra värsta är den sorten som ska tas i fingrarna. Det gör ondast och det smäller. Undersköterskan höll hårt så jag inte skulle springa iväg. Nåja, blodsocker mättes, det låg normalt och sen fick jag dricka något ohyggligt vidrigt sött som smakade lite citron och en himla massa socker. Sen är tanken att man ska sitta still i två timmar utan att sova för att sedan ta ett nytt prov för att se hur kroppen hanterar sockret.
 
Jag har nog aldrig mått så illa av någonting. Trodde jag skulle hinna plugga under de där två timmarna men tjo fick jag. Tiden spenderades genom att sitta och andas för att inte kräkas. Det var nästan så jag önskade att jag skulle ha graviddiabetes så att det där provet inte gjordes i onödan.
 
Två timmar senare, in till barnmorska och ta nytt blodsockerprov. Återigen jättenormalt vilket innebär att jag inte ens är i närheten av någon diabetes. Hon hade kollat järnvärden också och en annan är ju tydligen helt exceptionell baserat på vad hon sa eftersom jag hade jättebra värden och inte äter järntabletter. Bäbisen mådde också bra, växer som den ska (lite över medel) och hade jämn hjärtrytm. Så bara bra grejer idag.
 
 
Här är magen för någon vecka sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback