Dag 25 – Jultraditioner i min familj/för mig (23 december)

Sedan min morfar dog och min mormor flyttade in till Strömsund har varje jul sett ungefär likadan ut, och det tycker jag om. Har också sagt att jag ska fira jul hemma så länge min mormor lever, eftersom jag skulle tycka att det var fruktansvärt om jag inte var med på hennes sista jul.

I alla fall.. Några dagar innan jul klär vi mormors gran och hjälper henne göra färdigt inför julen, och så bakar vi kakor och godis. Dagen innan jul klär vi granen här hemma. Medan farmor och farfar levde var det den 23 som vi åkte dit och hjälpte dem att klä granen och så, men efter det har det blivit tradition att göra det här hemma.

På morgonen finns det alltid något litet under granen till mig och min bror (så har det varit sen vi var små och mamma har inte slutat med det även om vi är 23 och 21 idag.) Något godis och en tidning eller någåt liknande sådant. Det enda som skiljer sig är att vi inte direkt vaknar lika tidigt numer.

Sen är det grötfrukost innan någon av följande två traditioner händer. Antingen åker vi till mammas bästa kompis, fikar och har en liten julklappsutdelning eller så kommer hon till oss och samma sak händer.

Mormor hämtas, och vi fikar igen till Kalle Anka. (undrar varför man lägger på sig under julhelgen? Nää.)
Sen är det matlagning, och jag och min bror sjunger julsånger. Vi äter ton med mat, eller alla andra, jag äter inte speciellt mycket av det som är på julbordet ändå.

Efter det är det julklappsutdelning och öppning.

På juldagen är det julmiddag hos mormor.

Oh, så spännande, eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback