Sommarsemester - Washington D.C dag 3 del 2

Ute ur ett museum och mot nästa - Naturhistoriska, fast i Washington då såklart. Här får man åtminstone en inblick i hur stor den här parken, The Mall, är.
Jag gillar också hur tjejen i rosa shorts är med på båda och hur paret till höger får ta sin bild. Det här är levande historia det. Passade bra eftersom vi därnäst tog oss till ganska död historia.

Hope-Diamanten. En av världens mest kända diamanter.
Efter X antal utställningar. Bland annat massa olika djur och insekter (levande, insekterna alltså) och mineraler, metaller och ädelstenar valde vi att fika innan vi gick tillbaka till stationen och våra väskor.
Scott var snäll nog att komma ner med våra väskor tillsammans med en praktikant. Han var också snäll nog att vänta på tåget med oss och ta oss till plattformen tidigare än vad man egentligen fick så vi kunde välja platser i lugn och ro. Jätteskönt. Då fick vi sitta tillsammans och inte i en tyst avdelning. Tåget gick mot Baltimore International Airport och där hade vi några timmar innan vi skulle flyga vidare så vi satte oss på en pub och tog en öl och middag. Det här är, jag skojar inte, en av de godaste hamburgarna jag någonsin ätit.
And theeeeen.. Up up and away.
Det här kortet tog Henrik vid landning.

Sommarsemester - Washington D.C dag 3 del 1

Sista dagen i Washington D.C. Här går det undan minsann. Scott jobbade under dagen så Kevin skjutsade oss till stationen och sa hejdå. Scott hämtade upp oss. Lägligt nog jobbar han på stationen så vi fick lämna väskorna på hans kontor och kunde sen ta en liten sightseeingtur (på ungefär en halvdag) för oss själva. Vi valde att ta den andra halvan av The Mall och museum. Tur att man är tillsammans med någon som också gillar sånt där.

Direkt utanför Union station finns en staty över Christopher Columbus av nån anledning, och en replika av the liberty bell (tror jag)
Sen var det bara att börja knata på igen. Vi fick med oss en karta. Det är skönt att de flesta runt mig inser vilket otroligt dåligt lokalsinne jag har och inte litar på att jag hittar själv.
Först ut var the Capitol. Inget i Washington D.C får vara högre än detta hus. För 10 år sen satt jag, mamma, min bror och Scott i parken bakom och firade 4 juli tillsammans med en halv miljon amerikaner. Det var kul att se det igen såhär.
I den botaniska trädgården fanns det något som hette nått med Likblomma och som skulle slå ut när som helst och lukta apa så vi gick dit. Det tyckte nämligen alla på Scotts facebook att vi skulle göra. Vem vill göra massorna besvikna? Inte vi. Blomman däremot, hade inte slagit ut, men jag var ganska nöjd med att det inte luktade apa.
En inte så liten blomma heller.
Air and Space museum härnäst då. Jag blev glatt överraskad. Trodde det här skulle vara ett skittråkigt museum faktiskt men även jag tyckte om det.
Det här, till exempel är det allra första flygande flyplanet i original om man bortser från tyget. Det här är alltså det flygplan som bröderna Wright flög med.
Det här är Charles Lindberghs plan
Och ett sånt här flög Amelia Earhart.
Sen kom vi till det som ändå var lätt ballast av alltihop; månlandaren från 1969 - i original (om man bortser från astrounaterna då).

Vi åt lunch på Mcdonalds inne på museumet med pizza som förrätt. Konstigt det där. Domino's kanske det hette? Hopslaget var de två där inne iaf.
Det här tycker Henrik är en jätterolig bild. Man kunde se hur varm man var och, jajo.. jag kanske var lite väl varm där solen hade lyst.
Sist men inte minst tog vi oss in i presentshopen på museumet.

Sommarsemester - Washington D.C dag 2 del 2

Ja bildbomben fortsätter helt enkelt. Nästa monument på tur var Franklin D Roosevelt Memorial. Det var ett stort monument som egentligen gick helt emot hans önskan. Han hade sagt innan sin död att om det skulle komma något monument fick det inte vara större än hans skrivbord. Dessutom hade han aldrig visat sig på bild i rullstol, trots att han var rullstolsbunden efter sjukdomen polio och hans staty är rullstolsbunden. Hela stället var fullt med citat han sagt och massa andra saker från hans presidentperioder. Här fanns även hans fru, Eleanor Roosevelt som staty för det arbete hon gjort. Hon var en ny sorts presidentfru och var mycket mer offentlig och hands-on än de tidigare varit. Ni hör ju hur bra det var att ha med sig en egen guide runt i det här.
Sen kom vi till Jefferson Memorial. Det är svårt att greppa hur många och hur stora monumenten var utan att ha varit där. Jag lovar att vi gick hur mycket som helst, trots att allt låg i den del av Washington D.C som kallas för "The Mall".

Där längst till höger kan man se vår guide Scott.
Här kan man se på kartan hur the Mall ser ut. Med tanke på storleken på monumenten så är det inte en liten park och vi hade "bara" tagit den vänstra sidan av den, från Washington Monument och runt där till vänster.

Det var dödsvarmt. Jag tål inte värme särskilt bra så jag var överlycklig över att få gå in på ett museum istället. Vi valde att ta National Museum of American History . Det låg närmast och så kunde Scott få förklara vissa saker för oss.
De här känner säkert ett par igen, rubinskorna som Dorothy (Judy Garland) hade på sig i The wizard of Oz.
Kermit
Muhammad Alis boxningshandskar.
Harry Potters kläder.
När vi kom hem visade det sig att vi hade fått snygga brännor både Henrik och jag, även fast hans är lite mindre röd än min. Jag brände mig inte, utan blir röd, och sen går det i stort sett tillbaka till samma vita nyans igen.
På kvällen bjöd Scotts man Kevin oss på middag, hemlagad Paella och Sangria och sen halvdog vi allihop framför TVn.

Sommarsemester - Washington D.C dag 2 del 1

Det som är bra med att bo hemma hos släktingar är att man får en gratis tourguide för sightseeing. Det kan dessutom behövas för Washington D.C är rätt så stort faktiskt. Frågan är om det inte slutade med att vi gick mer under den här dagen än under de andra dagarna tillsammans. Vi, under ledning av Scott, tog en buss mot vita huset för att sen fortsätta mot massa andra sevärdheter, så nu följer det en bildbomb.

Vita huset framifrån...
.. och bakifrån. Det var på den här sidan alla stod och tog kort för de trodde att det var framsidan.
The Washington Monument, som var skadat efter, vad jag tror var, Sandy så därför fanns det byggnadsställningar runt om och staket.
Ett monument över andra världskriget
Mot Lincoln Memorial
Mot Washington Memorial
Lincoln Memorial, massa massa människor överallt.
Haha, bra att jag sätter mig och tittar på det här kortet och tänker; shit vilken längdskillnad det är på oss. Jaja, man kan inte vara så snabbtänkt jämt.
Ett monument över Koreakriget.
Och här är Martin Luther King Memorial.  Han höll sitt berömda "I have a drem"-tal utanför Lincoln memorial, där det finns en minnessten över det.

Rebusrally

I helgen var jag iväg på Rebuysrally. Eller, iväg och iväg. Det är i Linköping. Eller, i Linköping och Linköping.. det är i de östgötska skogarna.

Rebusrally är att man anmäler ett lag på (helst) minst fem personer. Smartast är att minst fylla upp en småbil och ännu mer smartast är att fylla upp en minibuss. Sen åker man runt och letar kontroller med hjälp av rebusar och under tiden letar man papptallrikar i träd, kortmotiv och löser pyssel.

Verkar det förvirrande? Det är det.

I lördags i alla fall åkte vi iväg. Jag, Henrik, min bror och två av Henriks kompisar. Jag och Henrik har varit med en gång förut. Då satt vi båda längst bak och hade väldigt lite med navigeringen att göra. Så vi var väldigt mycket nybörjare allihopa. Om majoriteten inte varit med förut är man ett blåbärslag. Om majoriteten inte bor i Östergötland är man dessutom ett Utlandslag, och om man åker småbil är man ett småbilslag.

Av 18 lag lyckades vi komma näst sist! Woho för oss liksom. Men vi vann över det andra blåbärslaget och fick det här supertjusiga vandringspokalen.

Som nu då ska stå här hemma tills nästa rally som är nån gång under vt14.

Det här är bland det roligaste jag vet, trots att jag bara har gjort det två gånger och nästa gång hoppas jag på att vi slipper vara ett småbilslag för det var banne mig skitsvårt.

Om ni mot förmodan inte fattar min beskrivning av rallyt och/eller vill läsa mer om det finns det här: rebusrally.se

Sommarsemester - New York och Washington D.C.

Sista morgonen i New York. Det firade vi med att hitta en frukostbuffé (med internet, mamma måste ju hållas uppdaterad om vad man gör). Vi hade inte så mycket tid innan utcheckningen på hotellet men jag var tvungen att springa in i The Disney Store och ut kom jag med en liten Ior.

Vi var på hotellet i god tid ändå, packade ihop oss och ställde oss för att vänta på hissarna 20 minuter innan utcheckning.. När det var fem minuter kvar och det enbart kommit två hissar som var överfulla tog Henrik sin väska och gick de åtta våningarna så skulle jag vänta på hiss med mitt stora as till väska. Ytterligare 20 minuter och fem överfulla hissar till tog jag min väska och gick ner jag också. Arg som ett litet bi var jag så det var nog tur för alla att vi redan var utcheckade. Budgethotell var det.

Vi fick vänta ett par timmar på stationen innan tåget mot Washington D.C gick. Resan var väl inte superspännande egentligen. Jag satt bredvid en liten farbror som sjöng för sig själv och pratade med sig själv. Han var kanske spännande iofs. Henriks platskompis klev av nånstans längs vägen så jag kunde flytta från herr skummis. Vi åkte genom Trenton där mina favoritböcker utspelar sig men annars var det som vilken tågresa som helst.

(Nån bro nånstans längs vägen)

I Washingtong mötte min fyrmänning (brylling tror jag man säger om man inte kommer från samma ställe som jag gör) upp oss och tog med oss hem till hans hus, som det tydligen inte finns några bilder ifrån. För 10 år sen, när jag var i USA med mamma och min bror bodde vi också där så det var roligt att återse både sagda fyrmänning och hans man, tillsammans med huset. De bjöd ut oss på middag på en italiensk restaurang där det fanns Bocciabanor mitt i restaurangen på båda våningarna och efteråt gick vi till en tysk Biergarten och drack varsin liter med öl.

Sommarsemester - New York dag3

Dag 3 och Frihetsguddinan stod på tur efter en frukost på stan; bagels check!
Eftersom man behövde extrabiljett för att komma upp i frihetsgudinnan spenderade vi ganska lite tid med att vandra runt den faktiskt men, sightseear man så sightseear man. Kön var större för att komma på båten tillbaka än att komma dit.

Frihetsgudinnan

Panoramabild från Liberty Island mot Manhattan. Den lilla ön som syns till vänster är Ellis Island dit alla invandrare kom. Tyvärr var det fortfarande stängt pga stormen Sandy. Liberty Island hade öppnat bara någon vecka tidigare så vi hade tur som kom så långt.

Tillbaka på Manhattan gick vi förbi Ground Zero men det var bara en stor byggnadsarbetsplats så vi gick vidare. En sväng in på Wall street bara för att vi kunde.

Sen åkte vi tullebana tillbaka till centrala Manhattan och satte oss på Macy's igen för fika och internet innan en siesta på hotellet.

För middag tog vi oss till TGIFriday för riktig öl (yay!) och mat. Enda regniga dagen tror jag faktiskt på hela resan för när vi traskade tillbaka mot hotellet var det spöregn som gällde. Inte för att vi brydde oss nämnvärt. Kan bero på både ölen och Long Island Icetea:n som vi drack, i den drinken var det inte vatten kan jag lova.

Sommarsemester - New York dag2

Det som är bra med jetlag är ju ändå att man somnar tidigt och vaknar tidigt så klockan 8 var vi på språng. Först en frukost ute på New Yorks gator och sen mot Empire State Building.

Massa massa försäljare igen, man ska då köpa turer och biljetter och ja, ni fattar. En man var väldigt noga med att om vi inte köpte biljetter av honom så skulle det vara en timme (!) kö till Empire state building, bara för att få köpa biljetterna och äääääännu längre för att få komma upp. Honom ignorerade vi och på fem minuter hade vi kommit in i byggnaden, köpt biljetter och fått gå mot hissarna. Det var vi, och hela Asien som åkte hiss. Henrik som är lång stack upp med minst ett huvud ovanför alla andra.

Tyvärr valde vi den dag som var mest dimmig och regnig till att åka upp så man såg inte hur långt som helst men ändå, utsikten är fantastisk. Så en liten bildbomb från utsikten:

Dessutom fanns det två väldigt trötta människor i toppen på byggnaden också.

Vi drog en snabbsväng inne på Macys innan vi insåg att de hade både goda kakor och gratis internet så då blev vi stationerade ett litet tag. Sen valde vi att ta tunnelbana (hej stisslisa igen) mot Brooklyn för att gå över Brooklyn Bridge. Det var väldigt speciellt att gå mot Manhattan och se alla skyskrapor växa mot en.

Sen valde vi att gå mot Chinatown för att äta lunch och vidare till Little Italy för gelato på maten.
Little Italy fastnade tydligen inte på bild.

Det är stort New York så sen knallade vi mot hotellet för att vila. Det betydde alltså ett antal kilometer med lite stopp i kyrkor, affärer och på parkbänkar.

Vi lyckades träffa på Flat Iron building som ser väldigt speciellt ut.

Dagens höjdpunkt för mig var bokad långt i förväg

- The Phantom of the Opera med Peter Jöback som fantomen. Det var otroligt fantastiskt underbart.Vi satt dessutom bra till, längst fram på bakre balkongen så det fanns inget som störde intrycken.

WTF

Inatt har jag vunnit nån slags idrottstävling, trots att jag inte fick av min kofta och började simma en hel längd efter alla andra..Dessutom har jag diskuterat mitt ex nya tjej med sagda ex...
Vad försöker hjärnan tala om för mig egentligen? Idag tänker jag då behålla koftan på.

Sommarsemester - New York dag1

Okej, istället för att plugga tänkte jag faktiskt uppdatera med vad vi gjorde för 2 (!) månader sen.

Allt började i New York.

Eller ja... Det började såklart på Arlanda men det är ju mycket mindre spännande. 8 timmars flygning till New York.
Jag fattar inte helt att Henrik kunde tänka sig att åka med mig, för jag är världens mest stissiga person och måste ha koll på allt. När vi landade på Newark international airport frågade vi efter hur vi skulle ta oss in till själva stan.. för att sen såklart inte helt följa den hänvisningen, köpa andra biljetter och hitta ett tåg som tog oss rätt fastän det inte alls stod det som de sa att de skulle på det. Gissa om jag var stissig?

Hotellet vi valde låg centralt men var ett budgethotell. Det låg precis bredvid Times Square. Å andra sidan var ju planen att inte spendera särskilt mycket tid på rummet så det spelade ingen större roll.
Dag 1 blev Times Square och Central Park. Överlag på resan valde vi att vara turister och försöka se de stora sakerna, även om man såklart missar en massa.

Times Square åt ena hållet.

Och åt andra hållet.

Fatta så mycket försäljare det var överallt! Såklart mest vid de här stora turistattraktionerna. Det var om cykeltaxis och om teaterföreställningar och fan och hans moster. Dessutom skulle alla gissa var vi kom ifrån baserat på utseende och de flesta gissade på England (konsekvent genom hela resan). Tack, ser jag brittisk ut eller? Kompispris hade dom allihopa också, konstigt det där, ;)
Trump Tower

I Central Park fick vi däremot en gratis öl och det var ju trevligt. Lätt värt mer än cykeltaxis och allt sånt tycker jag. Det var kanske inte en supergod öl men den var gratis och dessutom ingick det musikunderhållning, det var varmt och det var soligt.

Sommarsemester - upptakten

Egentligen kanske jag borde varit lite snabbare att göra den här uppdateringen. Bilderna har sambon haft på sin dator så de har jag i alla fall lyckats kidnappa. 2 veckors semester får bli olika blogginlägg. Jag ska bara orka skriva dem också.

Just nu har jag, eftersom jag är smått oklok, lyckats dra på mig 82,5hp den här terminen om man räknar med de 37,5 jag har släpandes efter mig. Igår blev jag klar med 7,5 så nu är det då enbart ynka 75 kvar. Så alltså 250%. Är väl inget, eller? Samtidigt ska jag repa, spela, vara sambo, umgås, leva.. ja ni vet..

Nåja upptakten var det.

Vi valde att åka från Arlanda och eftersom vi inte kollade efter hur tågen gick från Linköping på morgonen så fick vi spendera natten på ett hotell vid Arlanda för att komma iväg på morgonen. Det var ett helt okej hotell med bra förbindelser så vi hade inga som helst problem med att vara utvilade till resdagen.

Nästa sväng får bli New York! ;)