"Har hon humor, hon den där?"

Jag tänkte dela med mig med en anekdot från min arbetslivserfarenhet. I den ingår jag själv, person A som också arbetade på samma ställe och person B som var där av andra orsaker. A & B är båda medelålders män.
 
Jag vandrar omkring för att städa och plocka med saker och går förbi A och B som känner varandra och står och pratar.
B: Du A, har hon humor hon den där? (nickar åt mitt håll)
A: Jajo, hon är ju från Norrland så.
B: Jag tänkte bara på att det är så mycket svårare att läsa texten hon har på sin tröja mot din i och med att det är bulligare på hennes.
A: Ja.. kanske, men nu ska hon cykla tjejvättern så då blir det nog bättre.
B: Nej nej, det var en komplimang! Hon har ju så fina bröst.
 
Jag vet att han sa något mer, typ att jag också hade fina tänder men jag gick. Jag visste inte hur jag skulle hantera situationen, så jag vände och jag gick innan det hade slutat med att jag blev förbannad.
 
Vad fan är det för taktik att börja något med? "Har hon humor hon den där?". Först och främst blir jag "den där", lagom kul och vafan... Inte ska man kunna säga vad som helst bara genom att försöka få det att maskeras som skämt, vilket det ju inte var för det var ju en komplimang. Det var ju något fint han sa. Om jag hade sagt ifrån, hade det då blivit tal om hur humorlös jag varit? Som inte såg humorn i att den här mannen ville objektifiera min kropp?
 
Och sen när blev man automatiskt full av humor bara för att man är från Norrland? Underligt argument. Och tack, snälla A för att du skyndade dig att komma till räddning och säga att jag skulle träna så att jag snart skulle slippa vara tjock, för både han och jag trodde antagligen att det var det han ville antyda, att det var så svårt att läsa min text bara för att jag var tjock. Jag hade inte gillat det bättre ska jag säga, för det kändes så onödigt att över huvud taget anmärka på en sån sak.
 
Däremot gick jag till min chef sen och berättade för henne vad som hänt, och hon sa själv att hon hade blivit skitförbannad. Jag själv hade aldrig varit i den situationen förut och absolut inte på den arbetsplatsen så det kändes så skönt att hon stod på min sida och skulle det hända igen så vet jag att det bara är att bita ifrån.
 
Bit ifrån, det är så mycket bättre än att slippa ångra att du gick därifrån i tystnad och risken finns att människan fortsätter göra exakt samma sak mot nästa med "fina bröst".
 
 

Kommentarer
Postat av: Suzanne

Men... Vad är det för gubbtjyvar du jobbar med ? ... Ingenting i det där var okej :( Respektlöst på alla sätt tänkbara. Sjukt ..

Svar: Tack och lov jobbade jag inte med honom, men han var kund och det var nog så illa. :(
Maria


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback